قناری گلاستر.:.GLOSTER

قناری گلاستر.:.GLOSTER

وبلاگ رسمی پرورش قناری و معرفی نژاد گلاستر
قناری گلاستر.:.GLOSTER

قناری گلاستر.:.GLOSTER

وبلاگ رسمی پرورش قناری و معرفی نژاد گلاستر

10 معجزه پروبیوتیک PROBIOTIC در پرورش گلاستر

کلمه ی پروبیوتیک از یک کلمه ی یونانی به نام «برای زندگی» گرفته شده است که در واقع نامی است که برای باکتری های مفید بدن جانداران اطلاق گردیده است. این باکتری های مفید برای هضم راحت غذا حیاتی بوده و به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند ماست وجود دارد.

نتایج بررسی های علمی متعدد نشان داده است که ارتباطی بین باکتری های فعال موجود در پروبیوتیک ها و پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها وجود دارد.

روده تمامی جانداران حاوی انواع بسیاری از باکتری ها (مفید_مضر وخنثی) است. که باید توازن باکتریهای روده در بدن آنها برقرار باشد در غیر این صورت علاوه بر مختل شدن وظایف فلور روده باعث آکنه، آلرژی غذایی، خستگی مفرط، افسردگی، سردرد و … می شود. البته لازم به ذکر است که در جانداران سالم باکتری های مفید غالب است.

باکتری های مفید در تولید ترکیبات مورد نیاز بدن جانداران مانند ویتامین ها و اسیدهای آلی نقش موثری به عهده دارند. در مقابل، باکتری های مضر ترکیبات سمی و سرطان زا تولید می کنند. بنابراین اگر باکتری های مضر در روده غالب بشوند نه تنها ترکیبات مغذی و ضروری تولید نمی شوند بلکه میزان ترکیبات مضر نیز افزایش می یابد.

فلور روده (gut flora) شامل میکرو ارگانیسم هایی است که بطور طبیعی در مجاری گوارشی، بصورت همزیستی مسالمت آمیز، زندگی کرده و در سلامت جانداران و یا میزبان نقش دارند.

درون دستگاه گوارش همه جانوران این فلور روده ای وجود دارد. جانورانی که کاملا در شرایط بدون باکتری پرورش می یابند، بیش از جانوران عادی که فلور روده آنها شکل گرفته است، آسیب پذیرند. ترکیب فلور روده هر جانور، ویژه ی همان جانور است.

 در این مطلب به 10 فایده ی پروبیوتیک ها اشاره کرده و شما را به مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی این ترکیبات یا مکمل های پروبیوتیکی مخصوص برای گلاسترهای خود دعوت می کنیم :


1- هضم راحت غذا


اگر گلاستر شما در هضم غذا مشکل دارد بهتر است استفاده از پروبیوتیک ها در غذای پرنده خود را آغاز کنید. این باکتری های مفید به قناری شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتواند از عهده ی هضم مواد غذایی بر بیاید.


2- جذب بهتر مواد مغذی


می خواهید بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی را گلاستر شما جذب کند؟ مصرف پروبیوتیک ها باعث جذب بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی می شود. به عنوان مثال پروبیوتیک ها تاثیر زیادی در جذب کلسیم و ویتامین B دارد. همانگونه که در مطالب قبل تاکید شده بود، جذب کافی کلسیوم برای استخوان بندی پرنده و تخم گذاری قناری های ماده حیاتی هستند

3- مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها


بدانید و آگاه باشید که پروبیوتیک ها به بدن قناری قدرت می دهند تا با میکروب ها مقابله و هر نوع بیماری و عفونتی را از پرنده شما دور کند. در واقع این ترکیبات مفید مانند نگهبانان بدن پرنده هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قارچی(میکوز) و عفونت های مجاری ادرار شده و یک سلاح خوب در برابر آکنه و آلودگی به E.coli باکتری محسوب می شود.


4- تقویت سیستم ایمنی بدن گلاستر


آیا می دانید که مصرف مکمل یا مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث بهبود و حفظ فلور روده ی دستگاه گوارش قناری می شود؟ باید بدانید که سیستم گوارش سالم به طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه با تولید هر چه بیشتر لمفوسیت ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده خواهد  شد.


5- مقابله با اسهال و یبوست و دفع راحت فضله


اگر گلاسترهای شما دچار یبوست شده اند و به طور گذرا یا در بیشتر مواقع در دفع دچار مشکل می شوند حتما پروبیوتیک ها را برایشان امتحان کنید. توجه داشته باشید که پروبیوتیک ها مانع از این می شوند که فضله قناری آبکی(اسهال) یا خیلی سفت(یبوست) شود.


6- تمیزکاری گوارش بدن گلاستر


پروبیوتیک ها به گلاستر کمک می کنند تا به طور طبیعی بدن خود را سم زدایی و تمیز کند. بنابراین توصیه می کنیم به جای خرید ملین ها و دیگر تمیز کننده های روده ، از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک یا مکمل های پروبیوتیکی استفاده کنید. این ترکیبات همچنین به کمک قدرت تمیزکنندگی خود باعث کاهش ناراحتی های گوارشی و روده ای می‌شوند.


7- خنثی کردن اثرات منفی آنتی بیوتیک ها


مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های ویروسی علاوه بر باکتری و میکروب های مضر معمولا باعث از بین رفتن باکتری های مفید سیستم گوارشی هم می شود. واقعیت این است که این داروها برای از بین بردن باکتری ها هستند و به این ترتیب نمی توانند بین باکتری های خوب و بد تفاوتی قایل شوند و تمام آنها را مورد حمله قرار میدهند. به همین دلیل است که در حین مصرف آنتی بیوتیک ها قناری دچار مشکلات گوارشی یا اسهال می شود. به طور حتم این تجربه را در انسان ها نیز مشاهده کرده اید. معمولا دامپزشکان به همراه آنتی بیوتیک ها، مکمل پروبیوتیک نیز تجویز می کنند تا فلور روده را بازسازی کند.


8- مقابله با عفونت های ادراری


مجاری ادراری قناری نیز نیاز به تعادل بین باکتری های خوب و بد دارند. به همین دلیل نیز مصرف پروبیوتیک ها می توانند مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شود. نتایج بررسی های انجام شده در دانشگاه ماریلاند آمریکا نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها مانع از گسترش باکتری های مضر در مجاری ادراری شده و باعث حفظ باکتری های خوب این مناطق می شود.


9- رشد بهتر جوجه های گلاستر


همانطور که گفته شد ، پروبیوتیک ها با بهره گیری از دو عامل حیاتی (مقابله با ویروس ها ؛ جذب بهتر مواد مغذی) میتواند تاثیر شگفت انگیزی در بالا بردن راندمان جوجه کشی و درشت تر و قوی تر شدن جوجه ها بگذارد. زیرا بخشی از عوامل مرگ و میر جوجه ها در روزهای ابتدایی را از بین میبرد و از طرف دیگر با جذب بهتر مواد غذایی در جوجه ، جوجه های قوی تر و درشت تری را پرورش میدهد. 

استفاده از پروبیوتیک برای جوجه های تازه متولد شده بویژه در دو هفته اول دوره پرورش جهت بهبود بازده توصیه می شود.


10- صرفه اقتصادی


از آنجایی که این میکرو ارگانیسم ها بسیار ریز و سبک هستند ، از این رو تعداد کثیری از آنها در کوچکترین اندازه قابل مشاهده توسط چشم انسان کنار هم قرار میگیرند. در نتیجه دوز مصرف آنها در مواد غذایی بسیار کم میباشد و جالب تر اینکه در صورت استفاده تا چندین برابر دوز پیشنهادی، (بر خلاف آنتی بیوتیک ها) ضرری برای گلاستر شما نخواهد داشت.

همچنین هزینه مکمل های پروبیوتیکی با توجه به دوز مصرفی آنها در مقابل آنتی بیوتیک ها بسیار ناچیز است.


طریقه تهیه و میزان مصرف :


پروبیوتیک مخصوص طیور را می توانید از داروخانه های دامپزشکی و فروشگاه هایی که مکمل و دان پرندگان دارند تهیه کنید . میزان و نحوه مصرف هر پروبیوتیک بستگی به شرکت تولید کننده داشته و متفاوت است که معمولا توسط تولید کننده بر روی بسته آن درج شده است. پروبیوتیک ها عموما به صورت پودر می باشند که برخی از آنها قابل حل در آب نیز می باشند. در غیر اینصورت این ماده باید از طریق مخلوط کردن با غذا به قناری خورانده شود.

میزان مصرف آن برای پرنده های بالغ عموما از ابتدا چند روز پشت هم و بعد از آن هر یک تا دو هفته یکبار می باشد . غذای تخم مرغی یکی از مواردیست که میتوان پروبیوتیک را با مخلوط کردن در آن به راحتی به قناری گلاستر خوراند . استفاده از این میکروارگانیسم ها از بدو تولد جوجه ها تا دو هفتگی به صورت هر روز و از طریق غذای نرم تخم مرغی بسیار مفید و موثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد